Det lönar sig att klaga på felaktiga varor
Är något fel så ska du säga till
Egentligen är detta inget nytt för vår familj. Redan innan vi började fundera på vår ekonomi så var vi kritiska konsumenter. Speciellt när det gäller livsmedel.
Får du en vara från butiken som inte uppfyller de krav du ställt på dem tycker jag du ska säga till.
Jag vet att även företagen uppskattar att du meddelar om felaktiga produkter. Bättre att ersätta en missnöjd kund och göra denne glad istället för att ha en missnöjd kund som inte köper företagets produkter mer.
ICA tar hand om sina kunder
Vi köpte 2 st fil, ICA´s egna märke för ett tag sedan. Det var klumpar i båda filpaketen. Riktigt äckligt.
Jag tog kort och skickade in dessa via mail till ICA. Inget krångel alls, behövde inte ens lämna tillbaka grejer till butiken.
Nu fick jag ett presentkort fyllt med 50 kronor, vilket med råge täcker kostnaden för dessa filpaket.
Mycket bra av ICA.
Det verkar vara skillnad på olika livsmedelsbutiker, när Kronan Till Miljonen hade ett paket med yoghurt som sprängdes i kylskåpet. Då fick han inte en krona tillbaka. Men det är nog skillnad på Axfood (Willys, där KTM handlar) kontra ICA. I detta fall är jag nöjd aktieägare hos ICA Gruppen som gör sina kunder nöjda. Det är också så ett företag fortsätter få nöjda kunder.
Vad går det att få ersättning för?
Tänkte droppa saker vi fått ersättning för:
Snus, på den tiden då jag snusade så kunde det någon enstaka gång hända att portionspåsarna var trasiga. Jag hörde av mig till Swedish Match en gång då två påsar var trasiga i en dosa.
De tog tillbaka dosan via brev och skickade 4 st nya dosor. Bra utdelning på en dosa snus.
Ben & Jerry´s, minns att vi hade ett lufthål i ett glasspaket från Ben & Jerry´s. Mailade dem och fick en värdekupong på ett nytt paket i valfri butik.
Pampers, när barnen var små och blöjor köptes på löpande band. Minns att Pampers gjorde om designen på sina blöjor. För vår dotter blev det inte bra då dessa läckte efter det. Vi mailade och fick värdekuponger på anda pampersprodukter.
Köttfärs på ICA, en gång fick vi med oss en dålig köttfärs. Det som dock var positivt med det är att ICA har 200% tillbaka om en färskvara är dålig. Så inte nog med att man får en ny köttfärs, så blir det pengar tillbaka också.
Det är de jag kommer ihåg på rak arm.
Just nu har jag hört av mig till Friggs eftersom vi fick en väldigt äcklig majskaka i den senaste förpackningen. Får se vad de säger om det.
Har du några exempel på när du fått pengar tillbaka eller nya varor?
Annons från Odla.nu |
Hej Frihetsmamman!
Ja det stämmer ju. (Du borde lägga till en sökfunktion på bloggen så det blir lättare att hitta ett gammal inlägg)
Ganska snålt av Axfood. KTM var med om samma sak. Han fick vända sig direkt till Arla, i det fallet.
Som aktieägare av ICA Gruppen, tackar jag för dina köp i deras butiker 🙂
Mvh PB?
Hej Slimis!
Så är det verkligen. Nöjda kunder är allt.
Ja det är ju inte ett måste att köpa samma produkt för pengarna 🙂
Verkar som att du lyckats bra med dina reklamationer. Härligt.
Synd med ICA, jag har alltid varit nöjd med deras service. Bor dessutom nära en grym Icabutik.
Förstår att du skippar deras potatis efter en sådan grej.
Tack för att du delar med dig.
Mvh PB?
Hej Snålgrisen!
Konstigt att inte alla förstått det.
Det snackar vi bra kundservice. Ser jag den glassen kommer jag testa den bara för detta.
Tack för att de delar med dig av denna berättelse.
Mvh PB?
Jag har också skrivit om det här förut. Var rätt besviken på Axfood kan man säga som om de ersätter något (vilket verkligen inte är fallet) oftast kommer med ganska exakt produktens kostnad. Tycker Ica brukar vara bättre och känner mig därför tryggare i att köpa deras EMV än Axfoods.
Hej PB?
Bra där att reklamera 🙂 Seriösa och bra företaget inser att kunden har rätt och ersätter givetvis en missnöjd kund. Ett dåligt rykte kostar betydligt mer. Har fått ersättning från Procter & Gamble då jag inte var nöjd med deras Fairy Diskmedel. Köpte en Yes för pengarna istället som i mitt tycke är bättre. Även Coop har bemött mig bra vid någon enstaka reklamation och även Arla. Hos Ica fick jag tyvärr blöta och ruttna potatisar. Kändes inte alls bra när jag skulle göra i ordning mat hemma. Med det fick jag ta en extra vända ner till stan. Fick tillbaka pengarna men de verkade inge glada att jag kom och påpekade detta och bad inte om någon ursäkt att de sålt potatis av dålig kvalitet. Kan säga att jag inte köpt potatis hos Ica här sen dess men i övrigt är jag nöjd med butiken här i stan. Kul att du tog upp ämnet här på bloggen 🙂
Mvh Slimis
Bra gjort där att gå tillbaka och klaga Ett nytt paket fil och en ursäkt är mycket billigare för butiken än om du slutar handla där helt och hållet. Tyvärr verkar inte alla affärer förstå detta.
Min berättelse är ett paket glass som jag köpte när vi bodde en kortare period i Skåne. Märket var Otto och glassfabriken. Glassen smakade inte bra och skrev ett mail till fabrikanten och berättade om min upplevelse. Det var andra gången glassen smakat dåligt från just den affären.
Fick ett pappersbrev tillbaka med en ursäkt och en LÅNG förklaring till felet, vilket verkade bero på denna affärs frysrutiner. Inte nog med detta personliga brev, det låg även 4 st 20-kronors-sedlar i kuvertet 😀
Det kallar jag kundvård.
Hej KTM!
Tack, kul att du uppskattade det.
Oj, det var inte illa. Då ska man gå direkt på Arla om det är en produkt från dem.
Just denna gång blev det bra för Willys, men att inte vilja ersätta en yoghurt, det tror jag kan bli dyrt i längden. Jag skulle inte vara nöjd med det.
Tänkte skriva någon gång i framtiden om varför jag bojkottar XXL.
HA en grym helg du med!
Mvh PB?
Hej Pappa betalar!
Suveränt roligt inlägg måste jag säga 😀
Tack så mycket för omnämnandet. Som du sa fick jag ingen ersättning direkt från Willys men när jag reklamerade via Arla (som någon i kommentarsfältet rekommenderade) gick det super och jag fick hela 70 kr tillbaka. Vi köpte 3 nya för den pengen.
Nu i efterhand gjorde nog Willys helt rätt med att inte ersätta mig. Det tjänade vi båda på
Ha en fantastisk helg 🙂